Spalovací motor funguje na nějakém rozsahu otáček, ale nemá po celém tomto rozsahu stejný výkon, my ale potřebujeme při jízdě tento nejvyšší výkon (nebo aspoň nějaké rozumné pásmo výkonu) stále – ať se rozjíždíme, nebo ať jedeme vysokou stálou rychlostí třeba na dálnici. Proto existuje převodovka, která pomocí různě velikých ozubených kol převádí otáčky motoru na různé otáčky hnaných kol auta. Když se rozjíždíme, zařadí se nejnižší, první, převod nebo rychlostní stupeň a motor pracuje okolo těch otáček s optimálním výkonem a přitom otáčí koly/kolem jen pomalu. Naopak nejvyšší stupeň, u moderních aut již běžně šestý, se řadí na dálnici, motor má přitom otáčky podobné jako při tom rozjíždění, ale točí koly/kolem velmi rychle. Trošku jinak je zkonstruovaná převodovka třeba u nákladních aut, mívá rychlostních stupňů daleko více, ale princip je totožný.
0 Nominace Nahlásit |
Nastavení vhodného převodu síly motoru na hnaná kola/nebo kolo./Zařazením určitého stupně přenáší sílu motoru vhodný převod ozubených kol. Přehazovačka na ole je podstatě také převodovka.
0
před 3054 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek