Avatar uživatele
mosoj

Jak dlouho trvá zahoření nových žárovek ve světlometu automobilu?

Nebo jsou ve Světu Motorů diletanti?

http://www.au­to.cz/test-autozarovek-svete-motoru-koupite-takove-ktere-vubec-nesmeji-silnici-65942

Viz Světlo bude, poslední odstavec.

Upravil/a: mosoj

Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? annas, johana 56, briketka10 před 2559 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Roman71

Kdysi jsem pracoval v Tesle, kde se vyráběly kromě žárovek do domácnosti (230V~) a strojů (24V=), také žárovky do aut (6V (pro malé motocykly a kola) a 12V reflektorové, signální, obrysové a další pro auta). Byla to spousta typů.

Proces zahoření se při výrobě používal hlavně z důvodu spálení zbylého vzduchu v baňce žárovky po odčerpání vývěvou. Pokud vadná žárovka zahořením neprošla, například z důvodu netěsností kolem přívodních vodičů nebo nedostatečně odčerpaném vzduchu, shořelo v ní Wolframové vlákno, což se na vnitřku baňky projevilo bílým až žlutým povlakem. Jinak žárovky měly krátkodobě vydržet přepětí o 15–20% vyšší, než jmenovité napětí. Pokud vydržely a prošly, byl proces zahoření u konce a žárovky šly do prodeje.

Halogenové žárovky procházejí jinými testy, protože jsou plněné vzácným plynem. Postup testování přepětím byl už v té době u obou typů podobný.

Upravil/a: Roman71

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Kepler

Co je to „zahoření žárovek“?

Doplněno: o diletanty určitě nejde, jen jsi zapomněl uvést, že nejde o klasické žárovky, ale o halogenové H7.

Upravil/a: Kepler

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
aliendrone

Pokud je mi známo, tak se zahořovaly pouze elektronky (Kdysi dávno, jestli se zahořovaly někdy v pravěku žárovky to tedy vážně netuším, ostatně – k čemu, vždyť je to v podstatě jen žhavení). Každopádně technologie pokročila natolik, že zahořování se provádí pokud vím jen u vysoce výkonných lamp přímo u výrobce (s výkonem víc jak 10kW) – pokud ještě vůbec.

V automobilech se používají dnes často výbojky kombinované s výkonnými LED. Pokud se jedná o H4 žárovku, je to halogenka, mnohem důležitější je nešmatat prackama na sklo – výrazně to může zkrátit její životnost.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Jiří Bohumil

Žádné „zahořování“ žárovek, ani u aut ani jiných jaksi neznám. Zahořet, ale spíš shořet, může žárovka pouze při připojení na vyšší napětí, než na jaké je dimenzována a to pouze jednou.:-)
Když, tak upřesni o co má jít, třeba se mýlím.
Doplněno na základě doplnění otázky.
Jde o vadnou formulaci. V tomto článku nejde o žárovky i když jim tam tak říkají, ale o výbojky s xenonovou náplní.
Ale laici a někdy i někteří „odborníci“ (viz článek) to asi moc nerozlišují.
Takže co se výbojek týče, jde o světlo vznikající výbojem v plynné atmosféře.
A u těchto světelných zdrojů dochází po určité kratší době po zprovoznění, k ustálení světelného toku v závislosti na vytvoření stabilního plynného prostředí ve výbojce.
A jak dlouho trvá toto „zahoření“ a co způsobuje, je uvedeno v Tebou uvedeném článku.
Zkopírováno:
„Jenže když si koupíte nové žárovky, budou plně svítit až po čase. Proto musely být v laboratoři ještě předtím takzvaně zahořeny (během 24 h se světelný tok ustálí a klesne o cca sedm procent).“
Poznámka: a zase blbost – „budou plně svítit až po čase“ a pak „světelný tok klesne o cca sedm procent“ ???
A ještě, u výbojek i dalším provozem dochází postupně k částečnému snižování účinnosti („stárnutí“).
Při výpočtech běžného osvětlování (průmysl, kanceláře, obchodní střediska a pod.) se toto zahrnuje do tzv. „udržovacího činitele“, o nějž se předepsaná hodnota osvětlení, u výpočtu, navyšuje s ohledem na dobu předpokládané výměny těchto světelných zdrojů, aby i před výměnou nepoklesla hodnota osvětlení pod předepsanou hodnotu.
U běžné žárovky, s klasickým žhaveným vláknem, k tomuto nedochází.

Upravil/a: Jiří Bohumil

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
briketka10

Na zahoření existují ČSN:

V zemědělství docházelo k sériím případů zahoření od zafoukaných svítidel v senících, nástavbách kravínů a zahoření organických prachů v drůbežárnách. Tato problematika je nyní mj. obsažena v ČSN 33 2000–7–705 pro zahradnické a zemědělské objekty, čl. 705.537.N2. Zde norma požaduje signalizaci zapnutého stavu, když není z místa spínání rozeznatelný stav svítidla.

Další z ustanovení vztahujících se ke svítidlům je v ČSN 33 2000–7–708 pro karavany a parkovací místa v kempech. Pro svítidla se požaduje uvedení příkonu a napětí žárovky a nesmí dojít k poškození ani při zapnutí žárovek napájených z obou soustav (soustava nn a instalace vozidla). Od počátku roku 2006 budou požadavky zařazeny do ČSN 33 2000–7–754 Elektrické instalace budov – Část 7: Zařízení jednoúčelová a ve zvláštních objektech – Oddíl 754: Elektrická instalace v karavanech a obytných automobilech.

http://www.od­bornecasopisy­.cz/svetlo/ca­sopis/tema/os­vetleni-a-svitidla-z-hlediska-pozarni-bezpecnosti--16172

Ale, jak dlouho trvá zahoření nových žárovek do světlometů auta?
Na to odpovědět nedokážu.

Upravil/a: briketka10

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
hapiky

Dříve se říkalo zahoření nového počítače.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Dochy

Nic takového se, pokud vím, u aut neprovádí a jestli něco provádí výrobce ví bůh.

Jinak nesmyslná otázka to není:
Kromě těch významů spojených s požárem (briketka) se pojem „zahoření“ používá (-l) ve smyslu: 1. ustálení parametrů nového výrobku (zde „zahoření“ má i ten „tepelný“ význam), 2. kontrola nového výrobku (ono se pro naprostou většinu zařízení dá zjistit, že míra poruchovosti mívá jedno výrazné maximum v nějakém období po výrobě, pak je míra poruchovosti zpravidla poměrně dlouho relativně malá, kdy se dá mluvit o běžné životnosti výrobku a pak poruchovost opět stoupá. Výrobci nějakým krátkým zahořením spojeným s technickou kontrolou vyřazují ty výrobky, které by jinak klekli krátce po prodeji zákazníkovi – což stojí prachy na reklamace a hlavně snížení důvěry v danou značku)

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
annas

U Briketky jsem omylem klikla.

před 2550 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
mosoj

Rozum zůstává stát co nesmyslů se zde dokáže zplodit. Keplere obyčejnou dvojvláknovou žárovku jsem měl v autě Š 100 někdy kolem roku 1973 a i tu jsem později nahradil halogenovou, s paticí H4. Bylo to dovoleno.
Ano v článku je rozpor, tam kde se říká , že plného výkonu se dosahuje až po určité době ( spíš mělo být ustáleného) a v zápětí se uvádí pokles o 7%. Na to ale otázka nebyla položena. Tak co se v tom nimrat. Byla položena na proces zahořování!!! a ten se děje ať o tom víte nebo nevíte. Prostě svit žárovky se určitou dobu mění než dosáhne ustálené svítivosti.
Největší blbost je ta o xenonových výbojkách !!!!!

před 2558 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Jiří Bohumil

Nevím co myslíš že je blbost o xenonových výbojkách H7 – tady jsou a mají označení HID a jsou to nejúčinnější světelné zdroje do aut :

http://www.xenony-levne.cz/xenony-levne/eshop/0/0­/5/56-HID-XENONOVA-SADA-H7-6000K-12V-XENONY-H7

Ale pak jsou i ty žárovky, označované jako HOD a jde opravdu o žárovky na principu vláknových, ale plněné xenonovým plynem.
Omlouvám se, ale protože jsem si nevyhledal uvedené typy (v článku), vycházel jsem z názvů obsahujících Xenon a navedlo mne to na ty výbojky.
A rovněž se přiznám , že o těch HOD jsem nevěděl. Ale znal jsem pouze ty HID – výbojky.
A o ty HOD, podle uvedeného typu a výkonu, šlo v tom článku.

http://www.xenony-levne.cz/xenony-levne/eshop/0/0­/5/106-HOD-zarovky-H7-5500K-12V-55W-2ks-ZDARMA-keramicke-kabely

Ale o zahořování žárovek, zdůrazňuji žárovek, jsem četl poprvé v tomto článku. V životě a docela dlouholeté praxi v osvětlování, jsem se s tím nikdy, u žárovek, nesetkal.
Je to možné i z toho důvodu, že běžné žárovky, nejsou plněny xenonem. A pro osvětlování prostor (mimo „bodové“ osvětlení), se nikdy nepoužívaly ani halogenové, ani xenonové žárovky.
Takže, nezlob se, ale o nesmysly nejde. Když tak o nedorozumění.

před 2557 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
led

Briketka10, to je „V zemědělství docházelo k sériím případů zahoření od zafoukaných svítidel v senících, nástavbách kravínů a zahoření organických prachů v drůbežárnách.“ tu ide o požiare z dôvodu prehrievania svietidiel.

Technické zahorenie výrobkov spočíva v ich stabilizovaní pomocou prevádzkového tepla a technickej kontrole vadnosti výrobku

před 2558 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
briketka10

led

Vím, jak to mosoj myslel, ale hledala jsem ten termín
Zahoření. I když svítidla se v tom článku vyskytují také.

před 2557 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

Jiří Bohumil: „Jde o vadnou formulaci. V tomto článku nejde o žárovky i když jim tam tak říkají, ale o výbojky s xenonovou náplní.“

Mýlíš se, H7 jsou žárovky (wolframové vlákno, baňka plněná halovým plynem pro zvýšení životnosti vlákna provozovaného na vyšší teplotě než u klasických žárovek)

před 2559 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Dochy

(viz http://cs.wiki­pedia.org/wiki/Ha­logenov%C3%A1_%C­5%BE%C3%A1rov­ka – xenonova technologie)

před 2559 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
Kepler

Ještě se ten termín „zahořování“ používal u vakuových obrazovek, což je vlastně taky elektronka. Autora otázky bych vůbec nebral vážně.

před 2559 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek