Nebo jsou ve Světu Motorů diletanti?
http://www.auto.cz/test-autozarovek-svete-motoru-koupite-takove-ktere-vubec-nesmeji-silnici-65942
Viz Světlo bude, poslední odstavec.
Zajímavá 3Pro koho je otázka zajímavá? annas, johana 56, briketka10 před 2589 dny |
Sledovat
Nahlásit
|
Kdysi jsem pracoval v Tesle, kde se vyráběly kromě žárovek do domácnosti (230V~) a strojů (24V=), také žárovky do aut (6V (pro malé motocykly a kola) a 12V reflektorové, signální, obrysové a další pro auta). Byla to spousta typů.
Proces zahoření se při výrobě používal hlavně z důvodu spálení zbylého vzduchu v baňce žárovky po odčerpání vývěvou. Pokud vadná žárovka zahořením neprošla, například z důvodu netěsností kolem přívodních vodičů nebo nedostatečně odčerpaném vzduchu, shořelo v ní Wolframové vlákno, což se na vnitřku baňky projevilo bílým až žlutým povlakem. Jinak žárovky měly krátkodobě vydržet přepětí o 15–20% vyšší, než jmenovité napětí. Pokud vydržely a prošly, byl proces zahoření u konce a žárovky šly do prodeje.
Halogenové žárovky procházejí jinými testy, protože jsou plněné vzácným plynem. Postup testování přepětím byl už v té době u obou typů podobný.
Upravil/a: Roman71
0 Nominace Nahlásit |
Doplněno: o diletanty určitě nejde, jen jsi zapomněl uvést, že nejde o klasické žárovky, ale o halogenové H7.
Upravil/a: Kepler
2Kdo udělil odpovědi palec? Arne1, independent
před 2589 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pokud je mi známo, tak se zahořovaly pouze elektronky (Kdysi dávno, jestli se zahořovaly někdy v pravěku žárovky to tedy vážně netuším, ostatně – k čemu, vždyť je to v podstatě jen žhavení). Každopádně technologie pokročila natolik, že zahořování se provádí pokud vím jen u vysoce výkonných lamp přímo u výrobce (s výkonem víc jak 10kW) – pokud ještě vůbec.
V automobilech se používají dnes často výbojky kombinované s výkonnými LED. Pokud se jedná o H4 žárovku, je to halogenka, mnohem důležitější je nešmatat prackama na sklo – výrazně to může zkrátit její životnost.
2Kdo udělil odpovědi palec? Kepler, Jiří Bohumil
před 2589 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Žádné „zahořování“ žárovek, ani u aut ani jiných jaksi neznám.
Zahořet, ale spíš shořet, může žárovka pouze při připojení na
vyšší napětí, než na jaké je dimenzována a to pouze jednou.:-)
Když, tak upřesni o co má jít, třeba se mýlím.
Doplněno na základě doplnění otázky.
Jde o vadnou formulaci. V tomto článku nejde o žárovky i když jim tam
tak říkají, ale o výbojky s xenonovou náplní.
Ale laici a někdy i někteří „odborníci“ (viz článek) to asi moc
nerozlišují.
Takže co se výbojek týče, jde o světlo vznikající výbojem v plynné
atmosféře.
A u těchto světelných zdrojů dochází po určité kratší době po
zprovoznění, k ustálení světelného toku v závislosti na vytvoření
stabilního plynného prostředí ve výbojce.
A jak dlouho trvá toto „zahoření“ a co způsobuje, je uvedeno v Tebou
uvedeném článku.
Zkopírováno:
„Jenže když si koupíte nové žárovky, budou plně svítit až po čase.
Proto musely být v laboratoři ještě předtím takzvaně zahořeny (během
24 h se světelný tok ustálí a klesne o cca sedm procent).“
Poznámka: a zase blbost – „budou plně svítit až po čase“ a pak
„světelný tok klesne o cca sedm procent“ ???
A ještě, u výbojek i dalším provozem dochází postupně
k částečnému snižování účinnosti („stárnutí“).
Při výpočtech běžného osvětlování (průmysl, kanceláře, obchodní
střediska a pod.) se toto zahrnuje do tzv. „udržovacího činitele“,
o nějž se předepsaná hodnota osvětlení, u výpočtu, navyšuje
s ohledem na dobu předpokládané výměny těchto světelných zdrojů, aby
i před výměnou nepoklesla hodnota osvětlení pod předepsanou hodnotu.
U běžné žárovky, s klasickým žhaveným vláknem, k tomuto
nedochází.
Upravil/a: Jiří Bohumil
0 Nominace Nahlásit |
Na zahoření existují ČSN:
…
V zemědělství docházelo k sériím případů zahoření od zafoukaných
svítidel v senících, nástavbách kravínů a zahoření organických
prachů v drůbežárnách. Tato problematika je nyní mj. obsažena v ČSN
33 2000–7–705 pro zahradnické a zemědělské objekty, čl. 705.537.N2.
Zde norma požaduje signalizaci zapnutého stavu, když není z místa
spínání rozeznatelný stav svítidla.
Další z ustanovení vztahujících se ke svítidlům je v ČSN
33 2000–7–708 pro karavany a parkovací místa v kempech. Pro svítidla se
požaduje uvedení příkonu a napětí žárovky a nesmí dojít k poškození
ani při zapnutí žárovek napájených z obou soustav (soustava nn a
instalace vozidla). Od počátku roku 2006 budou požadavky zařazeny do ČSN
33 2000–7–754 Elektrické instalace budov – Část 7: Zařízení
jednoúčelová a ve zvláštních objektech – Oddíl 754: Elektrická
instalace v karavanech a obytných automobilech.
…
http://www.odbornecasopisy.cz/svetlo/casopis/tema/osvetleni-a-svitidla-z-hlediska-pozarni-bezpecnosti--16172
…
Ale, jak dlouho trvá zahoření nových žárovek do světlometů auta?
Na to odpovědět nedokážu.
Upravil/a: briketka10
0 Nominace Nahlásit |
Nic takového se, pokud vím, u aut neprovádí a jestli něco provádí výrobce ví bůh.
Jinak nesmyslná otázka to není:
Kromě těch významů spojených s požárem (briketka) se pojem
„zahoření“ používá (-l) ve smyslu: 1. ustálení parametrů nového
výrobku (zde „zahoření“ má i ten „tepelný“ význam), 2. kontrola
nového výrobku (ono se pro naprostou většinu zařízení dá zjistit, že
míra poruchovosti mívá jedno výrazné maximum v nějakém období po
výrobě, pak je míra poruchovosti zpravidla poměrně dlouho relativně malá,
kdy se dá mluvit o běžné životnosti výrobku a pak poruchovost opět
stoupá. Výrobci nějakým krátkým zahořením spojeným s technickou
kontrolou vyřazují ty výrobky, které by jinak klekli krátce po prodeji
zákazníkovi – což stojí prachy na reklamace a hlavně snížení důvěry
v danou značku)
0
před 2589 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Rozum zůstává stát co nesmyslů se zde dokáže zplodit. Keplere
obyčejnou dvojvláknovou žárovku jsem měl v autě Š 100 někdy kolem roku
1973 a i tu jsem později nahradil halogenovou, s paticí H4. Bylo to
dovoleno.
Ano v článku je rozpor, tam kde se říká , že plného výkonu se dosahuje
až po určité době ( spíš mělo být ustáleného) a v zápětí se
uvádí pokles o 7%. Na to ale otázka nebyla položena. Tak co se v tom
nimrat. Byla položena na proces zahořování!!! a ten se děje ať o tom
víte nebo nevíte. Prostě svit žárovky se určitou dobu mění než dosáhne
ustálené svítivosti.
Největší blbost je ta o xenonových výbojkách !!!!!
Nevím co myslíš že je blbost o xenonových výbojkách H7 – tady jsou a mají označení HID a jsou to nejúčinnější světelné zdroje do aut :
http://www.xenony-levne.cz/xenony-levne/eshop/0/0/5/56-HID-XENONOVA-SADA-H7-6000K-12V-XENONY-H7
Ale pak jsou i ty žárovky, označované jako HOD a jde opravdu
o žárovky na principu vláknových, ale plněné xenonovým plynem.
Omlouvám se, ale protože jsem si nevyhledal uvedené typy (v článku),
vycházel jsem z názvů obsahujících Xenon a navedlo mne to na ty
výbojky.
A rovněž se přiznám , že o těch HOD jsem nevěděl. Ale znal jsem pouze
ty HID – výbojky.
A o ty HOD, podle uvedeného typu a výkonu, šlo v tom článku.
Ale o zahořování žárovek, zdůrazňuji žárovek, jsem četl poprvé
v tomto článku. V životě a docela dlouholeté praxi v osvětlování,
jsem se s tím nikdy, u žárovek, nesetkal.
Je to možné i z toho důvodu, že běžné žárovky, nejsou plněny
xenonem. A pro osvětlování prostor (mimo „bodové“ osvětlení), se
nikdy nepoužívaly ani halogenové, ani xenonové žárovky.
Takže, nezlob se, ale o nesmysly nejde. Když tak o nedorozumění.
Briketka10, to je „V zemědělství docházelo k sériím případů zahoření od zafoukaných svítidel v senících, nástavbách kravínů a zahoření organických prachů v drůbežárnách.“ tu ide o požiare z dôvodu prehrievania svietidiel.
Technické zahorenie výrobkov spočíva v ich stabilizovaní pomocou prevádzkového tepla a technickej kontrole vadnosti výrobku
led
Vím, jak to mosoj myslel, ale hledala jsem ten termín
Zahoření. I když svítidla se v tom článku vyskytují také.
Jiří Bohumil: „Jde o vadnou formulaci. V tomto článku nejde o žárovky i když jim tam tak říkají, ale o výbojky s xenonovou náplní.“
Mýlíš se, H7 jsou žárovky (wolframové vlákno, baňka plněná halovým plynem pro zvýšení životnosti vlákna provozovaného na vyšší teplotě než u klasických žárovek)
(viz http://cs.wikipedia.org/wiki/Halogenov%C3%A1_%C5%BE%C3%A1rovka – xenonova technologie)
Ještě se ten termín „zahořování“ používal u vakuových obrazovek, což je vlastně taky elektronka. Autora otázky bych vůbec nebral vážně.