Avatar uživatele
7Giorgio7

Jak lze přesně docílit posunutí trochejského metrumu o jednu slabiku?

Byl bych moc rád i za názorný přílad (nejlépe na Shakespearových Sonetech – odkaz na Sonety: http://www.se­sity.net/elek­tronicka-knihovna/sonety.pdf )
Děkuji za odpověď.
Doplňuji:
Děkuji za odpověď. Každopádně jsem se do toho nějak zamotal a ještě bych potřeboval nějakou pomoc.

Nakloň se k zrcadlu a řekni tváři v něm,
že u má na čase vytvořit jinou v krátku;
jestli teď nebude její jas obnoven,
oloupí celý svět a zkrátí jednu matku.

Na tomto konkrétním příkladu je vždy přízvuk na poslední slabice?

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 0 před 3901 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
annas

Odpoveď byla označena jako užitečná

Podle otázek, které jste vložil, mám pocit, že jde o nějaký úkol do semináře. Takže si uvědomte, jaká schémata mají jednotlivá metra.

Trochejské metrum je dvojdobé = dvojslabičná stopa.

  1. stařenka přede … uviděl zemi// Zpívala tiše. . – daktyl – za trojslabičným slovem následuje slovo s větným nebo slovním přízvukem.
  2. Připojí-li se k trojslabičného slovu příklonka, vzniknou dva trocheje., protože vznikne přízvuk na třetí slabice.

    stařenka jen přede — uviděl pak zemi // Zpívala si tiše.

Jinak :
Sonet je normovaná stopa – u S. má schéma 4 + 4 + 4 + 2. Shakespearovy sonety jsou psané v pětistopým jambem: nerýmovaným veršem, končící na přízvučnou slabiku, první krátkou a druhou dlouhou

Příklad
Když hudbě se, má hudbo, oddáváš

Když hudbě se, má hudbo, oddáváš
na onom nástroji, jejž rozeznějí
tvé něžné prsty, a všem strunám dáš
takový souzvuk, až se celý chvěji,
já klapkám závidím, že v dotycích
ti smějí letmo líbat bříška dlaně,
kdežto mé rty se durdí pro ten hřích
drzého dřeva, rudě hledí na ně.
S tou klávesnicí hned bych měnil rád,
co ji tvá ruka hbitě rozechvívá,
v ní mrtvé dřevo necháš vyhrávat
a vůbec nedbáš o má ústa živá.
Když klávesy tak těší styk s tvou dlaní,
prsty jim nech, mně rty dej k zulíbání!

Metrická forma je jednoduchá a pravidelná: pětistopý jamb (střídání 10 a 11 slabik v po sobě jdoucích verších, s výjimkou 13. a 14. verše).

Rytmická a rýmová výstavba: Každá ze tří ih čtyřveršových slok má stejné schéma střídavého rýmování, ale zároveň je z hlediska rýmových dvojic každé čtyřverší zcela samostatné (a b a b/ c d c d/ e f e f), zatímco gnómické dvojverší je rýmováno sdruženě (jde přece o závěrečnou syntézu, takže tomu ani nemůže být jinak).

Podle teorie literatury

2 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?briketka10, johana 56 Nahlásit

Otázka nemá žádné další odpovědi.



Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek