Odpoveď byla označena jako užitečná
Utahuj stále stejně. Pokud by bylo třeba šroub vyměnit, tak zde pozor. Jsou místa , která vyžadují vyšší pevnost materiálu šroubu a neměly by se zaměňovat za šrouby s neznámou pevností a pružností. U auta jsou to místa na nápravách a kolem kotoučových brzd ( třmeny a pod). Šrouby s vyšší pevností mívají černou barvu.
1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?df Nahlásit |
Záleží i na stavu šroubu a matice, a také na to, co šroub drží. Příliš málo informací, aby šlo beze zbytku odpovědět. Běžně se šrouby i matice, pokud jsou v dobrém stavu závitové části, používají opakovaně.
3Kdo udělil odpovědi palec? annas, paul1, aliendrone
před 1310 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Když vyměňuješ kola u auta, tak používáš pokaždé nové komponenty? Nebo se někde v servisní knížce dočteš, že při použití těch „starých“ se má utahovat jiným momentem? Já myslím, že ne. Pokud je závit nějak poškozen (příp. stržen), tak to už pak nic jiného nezbývá, než výměna.
2Kdo udělil odpovědi palec? paul1, Mc Merkurion
před 1310 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pokud to není třeba blok motoru v autě, tak jsou podobné úvahy s momenťákem zbytečné. Šrouby se utahují podle citu. Chce to trochu zkušenosti, nic jiného. Nový šroub, nebo i matku, použijeme, pokud se třeba závit strhne, nebo když se nám povede šroub přetrhnout. Což se také může stát, když to se svojí silou přeženeme. Pokud se nám „povede“ šroub přetrhnout v otvoru, pak ho buď vytáhneme pomocí vytahováku (dá se koupit sada), nebo pokud je větší, tak ho odvrtáme a pak protáhneme znovu závit závitníkem.
2Kdo udělil odpovědi palec? paul1, aliendrone
před 1309 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Naprostou většinu šroubových spojů utahuji „od oka“, mám už značnou praxi. Případy, kdy je nezbytné použít momentový klíč jsou spíš vyjímečné (dotažení hlavy válců na motoru apod.). Mnohem více mne fascinují joudové, kteří onanují s momenťákem na kdejaké blbosti a přitom zapomenou dát podložku (nedejbože pérovku, pokud tam patří), to zaprvé. Navíc disponuji rázovým utahovákem, kde se dá nastavit moment (kdo se má s tím pořád dělat růčo-fůčo, na to jsem už moc starý). :)
No a za druhé mě stejně tak berou borci, kteří vytáhnou momenťák sice oprávněně (třeba na dotažení výše zmíněné motorové palice nebo matici poloosy), ale nijak se neobtěžují pročistit před montáží závity (protáhnout závitníkem či alespoň přeblejsknout drátěným kartáčem). A ŽE TAKOVÝCH JE! ;) :D :D
0 Nominace Nahlásit |
U prvního auta (staršího) byl neustálý problém. Ať jsem se snažil utahovat s citem, nebo ne, tak potom šrouby nešly povolit, musel jsem používat tzv. trhák něco jako trubkový klíč s půlmetrovým ramenem. Nějak se tam ty matice „zapekly“. V tu dobu momentové klíče – to byl jen sen, o kterém se četlo v odborné literatúře.
0 Nominace Nahlásit |
df: máš pravdu, nepoužívám, i když ho mám. Já mám moment v oku, tedy spíš v paži 🙂 Kromě přehazování kol letní / zimní žádnou jinou činnost neprovádím, kde bych ho využil. A u těch kol musím použít moment takový, abych v případě defektu byl schopen matky u kola povolit s tím co mám a ne kvůli tomu volat odtah. Momenťák s sebou teda nevozím.
Drap:
1.k čemu potřebuješ vědět, co šroub drží, když máš tabulku výrobce
stroje s utahovacími momenty?
2. Když je ten šroub zničený, tak ho asi nebudu znovu používat.