Avatar uživatele
jirka21kufr

Je potřeba přeřadit z dvojky na jedničku při zpomalení (např. při vjezdu do křižovatky?

Ahoj, chtěl bych se tu zeptat na otázku ohledně řazení v autě. Když jedu autem a přijíždím ke křižovatce, na které zpomalím, abych se mohl rozhlédnout (jedu na dvojku), zpomalím a pořád mám zařazenou dvojku. Když tam dvojku nechám, tak motor začne drnčet (otáčky klesnou k 1000). Je tedy potřeba přeřadit na jedničku nebo tam nechat dvojku a přidat plyn? Hodně lidí říká, že jezdí na dvojku, aby šetřili energii a že by se to nemělo řadit, protože jednička je jen na rozjíždění. Teprve se zaučuji. Co byste poradili vy profesionální řidiči? Děkuji za rady.

Zajímavá 0 před 2709 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
Alesh

Tak přišlápni spojku. Záleží, co máš za vozidlo, ale pokud se ti trochu točí kola, pak není problém se jakoby rozjet na dvojku. Rvát tak jedničku není většinou nutné, pokud bys byl ale v situaci, kde by případné zhasnutí motoru udělalo problém, např. následuje výjezd do kopečka nebo vjíždíš do frekventované křižovatky, tak tam raději narvi jedničku, krátce potáhni a za dvě. Ten cit na to si musíš vypěstovat, prostě to zkoušej a za chvíli přijdeš na to optimální řešení v každé situaci. Rozhodně není správné nechat motor spadnout do otáček kdy začne cukat. Zrovna tak naopak není dobré ho nějak zbytečně vytáčet. Chce to natrénovat, no.

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
Jiří Bohumil

Nejsem profesionální řidič, ale najeto mám, za 50 let ježdění, celkem dost.
Takže – optimální otáčky běžného motoru v běžném provozu, při jízdě, by se měly pohybovat v rozmezí 2000–3000 ot./min, pokud jedeš ve městě..
Tomu je potom potřeba přizpůsobit rychlostní stupeň, odpovídající potřebné rychlosti jízdy.
Pak při částečném zpomalení před křižovatkou ubírám plyn a přeřezuji rychlosti dolů tak, aby otáčky neklesly pod těch cca 1500–2000 a motor běžel stále pravidelně a bez „cukání“.
Pokud potřebuji zpomalit více, nebo předpokládám, že budu muset zastavit, vyšlápnu spojku (uberu plyn úplně – motor „na volnoběh“) a mohu i trochu přibrzdit. Pokud to vypadá, že budu muset zastavit, vyřadím rychlost (bez plynu – motor „na volnoběh“), zpomaluji a pak zastavuji.
Při rozjezdu zařadím rychlost nutnou pro rozjezd (nemusí to být ani 1, některá auta jsou „zpřevodována“ tak, že mají možnost a schopnost rozjezdu i na stupeň 2– třeba of roady), pouštím spojku a postupně přidávám plyn a zvyšuji otáčky a při dostoupení těch v rozmezí cca 2000–3000 přeřadím na vyšší rychlost.
Pokud nemusím zastavovat, přidávám plyn (v případě vyšlápnuté spojky tuto uvolním) a přeřazuji opět na vyšší stupně, tak abych udržoval otáčky opět v té optimální hodnotě.
Není nutno ale sledovat otáčkoměr (dříve ani u většiny aut nebyly), ale podle zvuku motoru udržuješ přiměřené otáčky. Je to vše na zkušenosti. Zkrátka motor nesmí „řvát“ (vysoké otáčky), ani „škubat a cukat“ (nízké otáčky).
Tvůj dotaz je „polopatistickej“, takže i má odpověď je taková.:-)))
A neboj se, „žádný učený z nebe nespadl“ a postupně na to přijdeš (pokud Tě to v autoškole dostatečně nenaučí). ☹

0 Nominace Nahlásit


Avatar uživatele
cukrar

To Vás naučí praxe, nikdy nelze dát jednoznačnou odpověď, záleží na vozidle a situaci v provozu.
Někdy jedničku, jindy stačí dvojka.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
independent

Jedničku jen na rozjezd, když to alespoň trochu jede tak vždycky dvojku

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
autacek

Je to hodně o citu, který získáš až časem. Pokud plánuješ v křižovatce zastavit, dojížděj na neutrál, pokud nebude třeba zastavit (například blikne zelená, nebo budeš mít potřebný rozhled) dáš tam s ohledem na rychlost vozidla dvojku, či vyšší rychlostní stupeň, klidně i s meziplynem, abys tomu trochu pomohl. Pokud zastavíš, tak se rozjíždíš klasicky na jedničku.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Tw!st

Nejsem zatím profesionální řidič, ale já vždy nechávám dvojku, na jedničku podřadím až v případě, že bych musel zastavit úplně.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Arne1

Dost záleží na motoru a převodovce. Když jsem měl starší koncernové auta – Favo, Felda, Passat, Polo – tak jsem řadil jen v nejnutnější případě, normální jízdu to zvládalo na pětku, pokud jsem musel zpomalit na křižovatce tak to stačilo změnit na trojku. Teď mám Citroena 2003 s motorem 1.6 a připadám si jako v autoškole. Neustálé řazení, křižovatky samozřejmě na dvojku a někdy i ta jednička přijde k duhu.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Heydulak

Pokud dojíždíš ke křižovatce, kde ještě nevíš, jestli nebudeš muset zastavit kvůli projíždějícím autům, tak je nejlepší vyšlápnout spojku a dojíždět setrvačností, případně si přibrzďovat brzdou. Následně můžou nastat tyto dva scénáře:

  1. vzhledem k dopravní situaci budeš muset zastavit a až bude možné křižovat projet, rozjedeš se normálně na jedničku
  2. dostaneš se do místa, ze kterého bude možné vyhodnotit, že je možné křižovatku projet a pokud budeš mít nějakou rychlost , tak se z té nízké rychlosti jakoby rozjedeš na dvojku (stejně jako z nulové rychlosti na jedničku)

Také záleží na stoupání a výkonu motoru. Ve stoupání může být třeba se rozjíždět na jedničku i pokud máš nějakou rychlost, ale malou. Na druhou stranu já se třeba rozjíždím i z nuly na dvojku, pokud to není do kopce, protože mi to výkon motoru a zpřevodování bez problémů umožňuje. Pokud dostaneš motor do situace, kdy začne „drnčet“, tak už je to špatně.

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce

U otázky nebylo diskutováno.

Nový příspěvek