Avatar uživatele
JájsemRaibek

Proč se říká pedálu v autě plyn, když auto není na plyn, ale na benzin či naftu?

V letectví se říká páka přípusti motorů, proč v automobilu není taky přípusť motoru, ale plyn, když auto jezdí na benzín nebo naftu?
To, že je dnes i na plyn není podstatné, jelikož tomu pedálu plyn se říkalo dávno předtím.

Uzamčená otázka

ohodnoťte nejlepší odpověď symbolem palce

Zajímavá 6Pro koho je otázka zajímavá? annas, Elk, redy, gagaga, Lamalam, gecco před 3354 dny Sledovat Nahlásit



Nejlepší odpověď
Avatar uživatele
mosoj

Takto se tomu říká od jakživa a dříve měly auta karburátory, jinak také zplynovače. Pedálem se otevírala klapka pro přívod zplynovaného benzínu do motoru. Proto plyn. To neznáš ?

0 Nominace Nahlásit

Další odpovědi
Avatar uživatele
annas

Proč šlapeme na plynový pedál?
http://fanda.no­va.cz/clanek/au­ta/proc-slapeme-na-plynovy-pedal.html

„Historie „přidání plynu“ teoreticky sahá až k samým počátkům stavby motorů. A to dokonce až k parním stojům, kdy pohonným médiem, které pohánělo písty, byla pára. Jako taková byla v dobách Jamese Watta a jeho pracovního vahadlového parního stroje (1769) brána za plyn.
Do roku 1890 staraly o pracovní směs nikoli karburátory, ale odpařovače. Zde se palivo v nádobkách (nejvíce skleněných) nechalo probublávat a uvolněný plyn byl dávkován do motoru. I když se Wilhelm Maybach zasloužil o konstrukci rozprašovacího karburátoru, stejně se udržely motory s odpařovači ještě několik desetiletí. A tak dodnes nešlapeme na akcelerátor, benzínový nebo naftový pedál, ale v duchu tradic stále šlapeme na plynový pedál.“

Jinak jazykové vysvětlení

„Označení „plynový pedál“ přišlo do češtiny z americké angličtiny, ve které se akcelerátoru říká „gas pedal“. Slovo „gas“ přitom sice v překladu znamená „plyn“, ale v tomto případě jde o zkráceninu slova „gasoline“, což je americký výraz pro benzín (Angličané mu říkají „petrol“). Takže jde jen o typické komolení a špatný překlad, ne o to, že by někdy měl plynový pedál něco společného s plynem jako takovým.“

http://auta.jen­promuze.cz/od­povedi/1199-proboha-proc-plynovy-pedal

1 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?kenyrts Nahlásit


Avatar uživatele
lexx

1.) prapůvodně byly motory na dřevoplyn

2.) karburaci vzniká směs benzínu se vzduchem čili jde v podstatě o plyn

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
Lamalam

Jde o špatný překlad amerického gasoline pedal. Říkej pedál akcelerátoru a budeš mít klid.

0 Nominace Nahlásit

Avatar uživatele
zjentek

protože když v nastartovaným auťáku jemně sešlápneš pedál od benzínu, tak dojde k nějaký reakci mezi skupenstvími no a když pak sešlápneš víc, tak přidáš plyn ;q
https://cs.wi­kipedia.org/wi­ki/Plyn
..ale vysvětlení pro odbornou veřejnost to není ;q

0 Nominace Nahlásit


Diskuze k otázce
Avatar uživatele
Vinpe

Pedál plynu je maximálně sešlápnutý k podlaze. Do motoru jde více paliva, jde o zvýšený (plný) výkon. Palivová směs se po vstříknutí ve válci zplyňuje a hoří. Rozpínání plynů (výbuch) způsobuje pohyb pístu. Výfukové plyny odchází přes výfukové ventily výfukem ven.

před 1513 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
baloun62

  1. Původní motory nebyly na dřevoplyn, ale na benzin. A to přesto, že úplně první výbušný Lenoirův motor z roku 1860 byl na plyn. Tento motor však nikdy nepracoval jinak, než v laboratorních podmínkách a nesloužil k jinému účelu, než k demonstraci principu získávání mechanické energie přímo pomocí výbušného spalování bez potřeby dalšího média (páry).
  2. V karburátoru vzniká sice směs benzínu se vzduchem, ale není to plyn, je to spray. Plyn je homogenní směs na úrovni molekul, spray je směs plynu a velmi malých kapiček kapaliny. Není tudíž homogenní.

před 3351 dny Odpovědět Nahlásit
Avatar uživatele
gobls

Je to aerosol. Ze spreje sice také stříká aerosol, ale ke karburátoru bych ho nepletl.

před 2715 dny Odpovědět Nahlásit
Nový příspěvek