Obojí je obecně kompresor. Turbo je ale lopatkový axiální nebo
radiální.
Potom jsou ještě kompresory objemové ( pístové). Těch neobjemových je
víc druhů šnekové a pod.
Doplňuji:
Mezi dmychadlem a lopatkovým kompresorem není v podstatě rozdíl. Jejich
výkon záleží u axiálních na počtu stupňů u radiálních na průměru
a samozřejmě na otáčkách. Vím že se oba typy u aut používají ale to
je již specifika jednoho odvětví. Dmychadla nebo lopatkové kompresory mají
jednu velmi důležitou vlastnost , při uzavření výstupu z kompresoru
neroste tlak do nekonečna, kdežto u objemových ano. To je hlavní rozdíl
jejich vlastností.
Jak jsem se zde dočetl u auta se to rozděluje čím je ten kompresor ( chcete li čerpadlo) poháněno.
Upravil/a: mosoj
0
před 3966 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Pokud slovem „turbo“*) myslíš turbodmychadlo, je rozdíl
v konstrukci.
Turbodmychadlo je turbínou poháněné dmychadlo – nechce se mi to
´opisovat´, takže třeba tady – http://cs.wikipedia.org/wiki/Turbodmychadlo – si
počti podrobnosti, je poháněno výfukovými plyny.
Turbokompresor (opět si podrobnosti počti, třeba tady – http://cs.wikipedia.org/wiki/Turbokompresor ), je
poháněn mechanicky (lepší činnost – bez prodlevy, ale zase
spotřebovává výkon motoru).
___
*) taky by mohlo jít o kapelu – a to by pak bylo rozdílů více a
výraznějších
😉
0
před 3966 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
Vysvětlím trochu více „laicky“ 🙂 je to lepší než citovat nějaké odborné zdroje…
Turbo: Využívá část výfukových plynů, vesměs je u většiny automobilů s přeplňováním…jeho klasická charakteristika je tzv. kopanec do zad, kdy jde na autě jasně poznat, kdy turbo sepne naplno (většinou někde okolo 1950 otáček). Turbo navíc přináší (hlavně u benzínových motorů) zajímavý nárust kroutícího momentu, někdy ho dokáže až 4krát znásobit, oproti autu bez turba.
Kompresor: Je poháněn motorem (podobně jako třeba klimatizace, je napojen na klínový řemen). Jeho velkou výhodou je lineární zátah, v jednoduchosti řečeno, čím jde motor do vyšších otáček, tím více přidává i kompresor…tohle je také asi jedna z mála výhod oproti turbu, proto se také daleko méně montuje do aut, a řekl bych, že už je vidění opravdu minimálně.
0
před 3965 dny
|
0 Nominace Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvek