Odpoveď byla označena jako užitečná
DÚ?
Často naprosto zásadní. Nesprávný slovosled může zcela změnit význam
sdělení.
2 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?anonym, beer Nahlásit |
Český slovosled je celkem proměnlivý, ale přesto jej ovlivňují některé činitele.
1. Aktuální členění větné
Zřejmě jste se ve škole učili, že existuje východisko a jádro.
Východisko = to, co je známé, co vychází ze situace, jádro = hlavní,
nová část výpovědi. Subjektivní x objektivní pořádek slov
Návaznost mezi jednotlivými odstavci atd.
2. Gramatický – sounáležitost mezi jednotlivými větnými členy
Základní typ slovosledu je . podmět – přísudek – předmět.
Používá se zejména v neutrálních sděleních. Mohlo by dojít
k nedorozumění – např. Slovensko porazilo Česko v hokejovém
zápase – kdo koho porazil? Proto je vhodnějí užít pasívum – Česko
bylo poraženo Slovenskem.
postavení větných členů: přívlastek shodný, neshodný, přednost 3. p.
před 4. p. V současnosti se chybuje v postavení příslovce – vzor
angličtiny – dává se chybně na konec věty.
3. Zvukový, rytmický
postavení příklonek, předklonek , krátké tvary zájmen, mimovětné
spojky. Správné kladení otázek – rovněž se chybuje.
Kdo vyhrál zápas? x nesprávně Zápas vyhrál kdo?
Doplňuji:
Při čtení jakéhokoliv textu by nás neměly rušit žádné jazykové
„nedokonalosti“, které nás donutí přestat číst, vrátit se a větu si
přečíst ještě jednou – něco není úplně v pořádku…
Pravopisnou chybu většinou rychle objevíme, jdeme dál, ale mnohem horší jsou stylistické nedostatky, která snižují srozumitelnost. Někdy třeba i špatně umístěná čárka může změnit význam.
To, co ovlivňuje slovosled, jsem uvedla, nejvýznamnější je aktuální členění větné, i když ostatní ukazatele nelze podceňovat.
Vl. v., podel mluvnilce CJL
Upravil/a: annas
5 NominaceKdo udělil odpovědi nominaci?quentos, iceT, vagra, Drap, fcoop Nahlásit |
U otázky nebylo diskutováno.
Nový příspěvekannas | 5284 | |
Kepler | 2867 | |
Drap | 2620 | |
quentos | 1803 | |
mosoj | 1594 | |
marci1 | 1356 | |
led | 1345 | |
aliendrone | 1172 | |
zjentek | 1059 | |
Kelt | 1003 |
Astronomie |
Fyzika |
Jazyky |
Matematika |
Sociální vědy |
Technické vědy |
Ostatní věda |